سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسمان هنوز آبیست...
 
قالب وبلاگ
دریافت همین آهنگ

در اکثر موارد ، به والدین آینده توصیه شده است فقط آرام باشند و از فرایند اقدام برای بارداری لذت ببرند.اگر این اتفاق فوراً نیفتاد، زیاد مضطرب نشوید. اغلب به بیماران  می گویند: چند ماه قبل از برنامه ریزی جدی برای بارداری ، در مورد قطع جلوگیری فکر کنید. بدین طریق، می توانید چند ماهی با خیال آسوده بدون نگرانی در هر ماه ممکن است باردار باشید، از داشتن آمیزش لذت ببرید.

می توانید به منظور بالا بردن احتمال بارداری اقداماتی انجام دهید :

در صورتی که سیگار یا ماری جوانا می کشید، ترک کنید.
از مصرف ژل K-Y 
یا سایر روغن های تجاری در طول آمیزش خودداری کنید، زیرا ممکن است شامل مواد اسپرم کش باشد.( در عوض از روغن زیتون یا روغن گیاهی استفاده کنید. )

مصرف کافئین را محدود کنید. نوشیدن بیش از سه فنجان قهوه در روز می تواند امکان بارداری را در شما کاهش دهد.
چه موقع باید به دنبال کمک یک دکتر باشید؟ به طور کلی ، شش ماه تا یکسال پس از تلاش ناموفق برای باردار شدن ، اما اگر سابقه سقط جنین یا مشکلی در بارداری دارید، اگر بیش از 35 سال سن دارید، یا می دانید تعداد اسپرم های همسرتان کم است ، می توانید قبل از گذشت شش ماه از پزشک کممک بگیرید. مهم نیست چه شرایطی دارید، نا امید نباشید. فن آوری های باروری بسیار پیشرفته شده  و با گذشت هر سال، بسیار موفقیت آمیز تر می شود . در این مرحله ، زوج ها می توانند تکنیک های گوناگونی را با اسامی عجیب و پیچیده امتحان کنند – تحریک تخمدانی با داروهای باروری، تزریق داخل رحمی اسپرم ( با یا بدون شستشوی اسپرم )، تزریق اسپرم به داخل هسته س یاخته ، استفاده از اسپرم یا تخمک اهدایی ، و باروری در لوله ی آزمایشگاهی و انواع گوناگون آن – که به علت خاص نازایی آنان بستگی می یابد. برای زوجی که نمی توانند فوراً باردار بشوند ، امکانات بهتری نسبت به گذشته وجود دارد تا سرانجام منجر به بارداری شود. اگر برای باردار شدن دچار مشکلید ، و مطمئن نیستید باید نزد یک متخصص نازایی بروید با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از کیت پیش بینی کننده تخمک گذاری

 

روش دیگر برای کنترل ناگهانی و شدید LH ، استفاده از یک کیت پیش بینی کننده ی زمان تخمک گذاری در خانه است، که مقدار هورمون LH را در ادرار آزمایش می کند. بر خلاف دمای پایه ی بدن که پیش از این به آن اشاره کردیم، ترشح ناگهانی و شدید LH ، در پیش بینی زمان وقوع تخمک گذاری در طی هر دوره موثر است. یک تست مثبت برای هر دوره به شما می گوید در حال تخمک گذاری هستید و زمان آن چه موقع است. به طور کلی ، این کیت ها بسیار دقیق و کار آمد است. اشکال اصلی قیمت آن است. قیمت هر کیت 20 تا 30 دلار است و بسیار گران تر از گرفتن درجه حرارت بدن است ، مخصوصاً اگر مجبور باشید برای پیدا کردن زمان تخمک گذاری خود چندین بار آن را کنترل کنید.

در حال حاضر روش جدیدی برای کنترل تخمک گذاری در دسترس است، که به جای آزمایش ادرار، بزاق دهان را آزمایش می کند. میزان افزایش یافته ی استروژن که در زمان تخمک گذاری به وجود می آید، موجب می شود بزاق هنگام خشک شدن ، یک الگوی متبلور بسازد. هم آزمایش ادرار و هم آزمایش بزاق ، در تعیین زمان تخمک گذاری  به طور یکسان دقیق است. هزینه یک کیت آزمایش بزاق 60 دلار است ، ولی می توانید بیش از یک سال از آن استفاده کنید.

 

کنترل دمای پایه بدن

 

برخی از خانم ها متوجه شده اند با گرفتن دمای بدن خود به طور مداوم، می توانند بسیار راحت تر زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنند، به طوری که دما درست در زمان تخمک گذاری افزایش می یابد. برای این منظور ، هر روز صبح قبل از بلند شدن از تخت، درجه حرار بدن خود را اندازه گیری کنید( زیر زبانی ). درجه حرارت بدن به طور خاص قبل از آزاد شدن هورمون محرک جسم زرد ( LH ) توسط غده ی هیپوفیز، به پایین ترین حد خود می رسد، که باعث تخمک گذاری می شود. ( دو روز پس از ترشح ناگهانی و شدید هورمون LH ، دمای بدن شما به طور بارزی افزایش می یابد – در حدود نیم تا یک درجه بالای خط مبنا – و بالا باقی می ماند تا قاعدگی انجام شود. اگر باردار شوید، دما بالا باقی می ماند. ) شاید مایل باشید یک دماسنج مخصوص « دمای پایه ی بدن » برای این منظور بخرید ( در تمام دارو خانه ها فروخته می شود ) ، زیرا درجه بندی بزرگ تری دارد و خواندن آن راحت تر است.

به خاطر داشته باشید افزایش دمای بدن شما نشان می دهد تخمک گذاری قبلاً صورت گرفته است. زمان تخمک گذاری شما را پیش بینی نخواهد کرد، بلکه نشان می دهد تخمک گذاری صورت گرفته و به شما نظری تقریبی درباره ی زمان وقوع تخمک گذاری در دوره ی خودتان می دهد. خواندن علایم می تواند مشکل باشد ، زیرا تمام خانم ها از یک الگوی مشابه پیروی نمی کنند. بعضی هرگز افت مشخصی را در دما نمی بینند. و بعضی دیگر هرگز متوجه افزایش واضح آن نمی شوند.

 

تعیین دقیق زمان تخمک گذاری

پس تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می افتد؟ به طور خاص، در حدود 14 روز قبل از قاعدگی ، که اگر دوره ی ماهانگی شما 28 روزه باشد، 14 روز پس از اولین روز از قاعدگی قبلی شماست. اگر دوره ی 32 روزه دارید، احتمالاً تخمک گذاری شما در حدود روز هجدهم دوره ی شما است.( هر دوره از روز اول قاعدگی شروع می شود.) برای اطمینان خاطر از قرار دادن اسپرم در محل مناسب و در زمان مناسب ، در حول و حوش زمان تخمک گذاری به دفعات مکرر آمیزش داشته باشید ، از پنج روز قبل از زمانی که انتظار تخمک گذاری دارید، شروع کرده و برای دو تا سه روز پس از آن ادامه بدهید. چند وقت به چند وقت؟ احتمالاً هر دو روز یک بار کافی است، ولی در صورتی که همسر شما از اسپرم کافی برخوردار است، چرا از آمیزش خودداری کنید؟

نگران نباشید : زمانی دکتر ها معتقد بودند آمیزش هر روزه تعداد اسپرم ها را کم می کند و باروری را کاهش می دهد. اما در مطالعات پزشکی بعدی مشخص شد این نظریه تنها در مردانی مصداق دارد که تعداد اسپرم های آنا در زمان شروع کمتر از حد طبیعی باشد .

 

معرفی اسپرم به تخمک

همه چیز به زمان بندی بستگی دارد.

آنچه بسیاری از مردم نمی دانند، این است که چگونه این فرآیند را کارآمدتر کنند، به طوری که هر وقت تصمیم گرفتید، بهترین فرصت را برای باردار شدن در اختیار خود قرار دهید.برای این منظور ، لازم است کمی درباره ی تخمک گذاری – آزاد شدن تخمک از تخمدان – صحبت کنیم که در هر دوره ی قاعدگی یک بار اتفاق می افتد ( معمولاً ماهی یک بار ).

پس از آزاد شدن تخمدان، چند روز طول می کشد تخمک به آرامی وارد لوله ی فالوپ شود و پس از آن به رحم ( یا زهدان ) برسد، اکثراً بارداری زمانی اتفاق می افتد که تخمک در مدت 24 ساعت پس از آزاد شدن از تخمدان، و در طی عبور از لوله ی فالوپ بارور شود و آنگاه رویان جوان در دیواره ی رحم لانه گزینی کند. برای باردار شدن، وظیفه ی شما ( شما و پدر آینده ) این است که هر چه زودتر ( به نحو مطلوب در مدت 12 تا 24 ساعت ) پس از تخمک گذاری ، اسپرم را با تخمک مواجه کنید.

بهترین زمان مطلق برای آمیزش ، 12 ساعت قبل از تخمک گذاری است. بدین ترتیب به محض آنکه تخمک بیرون می آید، اسپرم در جای مناسب قرار می گیرد. اسپرم در داخل بدن زن برای 24 تا 48 ساعت زنده می ماند، گرچه مشاهده شده که بعضی اسپرم ها، بعد از هفت روز از عمرشان، تخمک ها را بارور کرده اند. هیچ زوجی نباید روی اولین اقدام برای بارداری حساب کند. به طور متوسط در هر ماه 15 تا 25 درصد شانس دارید. تقریباً نیمی از تمام زوج هایی که برای بارداری اقدام می کنند، در مدت چهار ماه باردار می شوند. ظرف مدت شش ماه، سه چهارم آن ها موفق می شوند، در یک سال ، 85 درصد، و در مدت دو سال، آمار موفقیت تا 93 درصد می رسد. در ص.رتی که به مدت یک سال یا بیشتر در بارداری ناموفق بودید، بررسی و ارزیابی باروری توصیه می شود.

 

قطع جلوگیری از بارداری

 

چه مدت پس از ترک جلوگیری باردار می شوید؟ این بستگی به روشی دارد که برای جلوگیری استفاده می کنید. روش های جلوگیری – مانند کاندوم، دیافراگم، و اسپرم کش ها- تنها زمانی که از آنها استفاده می کنید اثر دارند، به محض آنکه استفاده نکنید باردار می شوید. دارو های هورمونی – از جمله قرص، دپوپرورا، نوارینگ، و برچسب جلوگیری از بارداری ( مثلاً ارتو اورا ) - زمان بیشتری لازم دارد تا « از بدن شما خارج شود » تخمک گذاری ممکن است در زمان بسیار کوتاهی ( چند هفته یا حتی چند روز ) پس از قطع قرص انجام شود. از طرفی دیگر ممکن است از سه ماه تا یکسال پس از مصرف دپوپرورا طول بکشد تا دوره تخمک گذاری منظم شما دوباره شروع شود.

هیچ قانون غیر قابل تغییر را نمی شناسیم که پس از قطع جلوگیری چه مدت باید صبر کنید تا باردار شوید. در حقیقت ، می توانید بلافاصله برای باردار شدن اقدام کنید. اگر مستعد بارداری باشید احتمالاً در اولین اقدام باردار می شوید . ولی به خاطر داشته باشید که اگر دوره یمنظم شما هنوز شروع نشده باشد هر ماه تخمک گذاری انجام نمی شود، و مشکل می توان زمان آمیزش شما را برای بارداری تعیین کرد. اگر دوره های قاعدگی تان نامنظم باشد مشکل تر می توان روز دقیق وقوع بارداری و بنابراین زمان زایمان را مشخص کرد.

اگر از حلقه های داخلی رحمی (IUD ) استفاده می کردید، می توانید به محض برداشتن آن باردار شوید. گاهی خانمی با داشتن آیو دی باردار می شود. اگر چنین اتفاقی برای شما بیفتد، ممکن است در صورت امکان، تصمیم به برداشتن آن بگیرید. زیرا بارداری با آ یو دی شما را در معرض خطر سقط جنین ، بارداری خارج از رحم ( نوعی بارداری است که در لوله ی فالوپ شروع به رشد می کند.) یا زایمان زودرس قرار می دهد.

 


[ شنبه 92/3/4 ] [ 11:19 صبح ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

 

برای‌ جلوگیری‌ ازسرماخوردگی‌ نوزاد چه‌ باید کرد؟                                                                                    

سرماخوردگی‌ عبارت‌ است‌ از ابتلای‌دستگاه‌ تنفس‌ (یعنی‌ حلق‌، حنجره‌ و ریه‌) به‌ انواع‌ ویروسهای‌ مولد سرماخوردگی‌، بنابراین‌ سردبودن‌محیط اتاق‌ نوزاد در پیدایش‌سرماخوردگی‌ نقش‌ بسیاری‌ دارد; امابراثر تماس‌ نوزاد با افرادی‌ که‌ مبتلا به‌سرماخوردگی‌ می‌باشند(یعنی‌ افرادی‌که‌ دچار آبریزش‌ بینی‌، گلودرد،سرفه‌ و عطسه‌ هستند) ویروس‌سرماخوردگی‌ وارد دستگاه‌ تنفس ‌نوزاد می‌شود و او مبتلا می‌گردد.                                               
    باید دانست‌ بالا بردن‌ درجه‌ حرارت‌اتاق‌، پوشاندن‌ زیاد و قنداق‌ کردن‌نوزاد به‌ هیچ‌ وجه‌ او را ازسرماخوردگی‌ حفظ نخواهد کرد بلکه‌باید او را از تماس‌ با افراد سرماخورده‌دور نگه‌ داشت‌. به‌ هر حال‌ باید دمای‌اتاق‌ نوزاد بین‌ 19 تا 22 درجه‌سانتی‌گراد باشد و بهتر است‌ لباس‌بلندی‌ که‌ دست‌ و پای‌ نوزاد رامی‌پوشاند به‌ تن‌ او کرد، ولی‌ اگر باچنین‌ شرایطی‌ دست‌ و پای‌ نوزاد سرداست‌ جای‌ نگرانی‌ نیست‌ بلکه‌ می‌توان ‌دستکش‌ به‌ دست‌ او کرد و پاهای‌ او رابا جوراب‌ پوشاند گرمای‌ بدن‌ نوزاد رامی‌توان‌ با دست‌ گذاشتن‌ روی‌ قفسه‌ سینه‌ او حس‌ کرد و سردبودن‌ دست‌نوزاد نمایانگر دقیق‌ دمای‌ بدن‌ اونیست‌ همچنین‌ سرماخوردگی‌ نتیجه‌سردبودن‌ دست‌ یا پای‌ نوزاد نیست‌بلکه‌ نباید در تماس‌ با افرادسرماخورده‌ قرار گیرد.
  

عطسه‌ کردن‌ نوزادان‌:                                                                  
 اکثر نوزادان‌ به‌ سادگی‌ و پی‌ درپی‌عطسه‌ می‌کنند که‌ این‌ عطسه‌ کردن‌نشانه‌ سرماخوردگی‌ نوزاد نیست‌، مگرتوأم‌ با آبریزش‌ از بینی‌ و علایم‌ دیگرسرماخوردگی‌ باشد.                                                                              
عطســه‌ کــردن‌ نتیجه‌ وارد شدن‌ گـردو خاک‌ یا هوای‌ خشک‌ و گرم‌ به‌ داخل‌بینی‌ نوزاد بوده‌ و یا به‌ علت‌ تجمع‌ترشحات‌ در داخل‌ بینی‌ و تحریک‌دیواره‌ بینی‌ است‌.                                                                    
از بینی‌ بعضی‌ نوزادان‌ ممکن‌ است‌ مایع‌شفافی‌ زیادتر از معمول‌ ترشح‌ شودمخصوصا وقتی‌ که‌ گریه‌ می‌کنند یادچار سرماخوردگی‌ می‌شوند که‌ دفع‌این‌ ترشحات‌ چندان‌ هم‌ بد نیست‌ ومادر باید با دستمال‌ نرم‌ آن‌ را پاک‌ کند.و یا با «پوآر» و قطره‌ چکان‌ پلاستیکی ‌ترشحات‌ را مخصوصا قبل‌ از شیردادن ‌به‌ آرامی‌ تخلیه‌ نماید.                                         
 در صورتی‌ که‌ ترشحات‌ بینی‌ نوزادغلیظ، سبز و یا زردرنگ‌ باشد به‌ دلیل‌عفونت‌ بینی‌ است‌ و نیاز به‌ درمان‌ دارد.

 پوست‌ نوزاد:                                                           
 در روزهای‌ بعد از تولد ممکن‌ است‌برجستگیهای‌ کوچکی‌ به‌ اندازه‌ ته‌سنجاق‌ در سطح‌ پوست‌ صورت‌ نوزادظاهر شود. این‌ برجستگیهای‌ کوچک‌را «میلیا» گویند که‌ نتیجه‌ ترشحات‌زیاد چربی‌ پوست‌ می‌باشد وخود بخوداز بین‌ می‌رود. همچنین‌ ممکن‌ است‌لکه‌های‌ آبی‌ تیره‌ با اطراف‌ مشخص‌ درناحیه‌ کفل‌ نوزاد یا به‌ طور استثنایی‌ درمحل‌ دیگری‌ از بدن‌ دیده‌ شود که‌ آنهارا لکه‌های‌ منگولی‌ یا آبی‌ رنگ‌ گویند و در خلال‌ سال‌ اول‌ تولد از بین‌می‌رود.                            
   

لرزش‌ چانه‌ و زانوهای ‌نوزاد:                                                                                
بعضی‌ نوزادان‌ موقعی‌ که‌ در حال ‌بیداری‌ و فعالیت‌ هستند لرزش هایی‌ در چانه‌ یا در زانوهای‌ آنها دیده‌ می‌شود. این‌ لرزشها چون‌ در زمان‌ فعالیت‌ نوزاد است‌ جای‌ نگرانی‌ نیست‌ و طبیعی‌است‌.                                        
علت‌ این‌ لرزشها این‌ است‌ که‌ سیستم‌عصبی‌ نوزاد هنوز تکامل‌ نیافته‌ است‌ وبتدریج‌ در طی‌ چند ماه‌ از بین‌ می‌رود.اما اگر در حال‌ آرامش‌ یا خواب‌ دچارلرزش‌ گردید باید به‌ فکر تشنج‌ بود وکودک‌ باید مورد معاینه‌ پزشک‌متخصص‌ قرار گیرد.

 

آیا پاهای‌ نوزاد را بعد ازتولد باید کشید و قنداق‌ کرد؟                                                      
 خیر، چون‌ پاهای‌ نوزاد در رحم‌ مادرکاملا جمع‌ است‌، لذا بلافاصله‌ و بعد ازتولد نمی‌توان‌ پاهای‌ نوزاد را دراز کرد.در این‌ زمینه‌، مادر باید چند روز و چندشب‌ پاهای‌ کودک‌ را بپوشاند تا اوبتواند آزادانه‌ پاهای‌ خود را زمانی‌ خم‌و زمانی‌ هم‌ دراز کند; در هر حال‌، نوزاد خود در انتهای‌ ماه‌ اول‌ و دوم‌ پاهایش ‌را دراز خواهد کرد.                                            
  

چرا بعضی‌ نوزادان‌ دچارگرفتگی‌ بینی‌ می‌شوند و درهنگام‌ خواب‌ خرخر می‌کنند؟                                                   
چون‌ مجاری‌ بینی‌ نوزادان‌ باریک ‌است‌; اگر در این‌ مجاری‌ باریک‌ ترشحات‌ مخاطی‌ جمع‌ گردد و یا اگرهوای‌ اتاق‌ نوزاد زیادتر از معمول‌ گرم‌باشد سبب‌ می‌شود که‌ مخاط بینی‌ نوزادکه‌ در داخل‌ رحم‌ مادر بوسیله‌ مایع‌آمینوتیک‌ مرطوب‌ بوده‌ با تنفس‌ هوای‌گرم‌، خشک‌ شود و ترشحات‌ مخاطی‌نیز خشک‌ و سبب‌ گرفتگی‌ بینی‌ نوزادشود. برای‌ جلوگیری‌ از گرفتگی‌ بینی‌باید درجه‌ حرارت‌ اتاق‌ نوزاد متناسب‌و مطلوب‌ باشد(22 درجه‌ سانتی‌ گراد).و اگر هوای‌ اتاق‌ نیز مرطوب‌ باشد بهترخواهد بود (با جوش‌ آوردن‌ سماوربرقی‌ یا وسایل‌ دیگر می‌توان‌ مقداری‌بخار آب‌ در اتاق‌ نوزاد به‌ وجود آورد).
    
اگر بینی‌ نوزاد گرفته‌ است‌ مادرمی‌تواند دو قطره‌ آب‌ نمک‌ (یک‌ قاشق‌چایخوری‌ نمک‌ به‌ 250 سی‌ سی‌ آب‌جوشیده‌ سرد شده‌ اضافه‌ نموده‌ یا ازداروخانه‌ قطره‌ را تهیه‌ نماید) داخل‌ هرسوراخ‌ بینی‌ مخصوصا قبل‌ از شیردادن‌بریزد تا ترشحات‌ داخل‌ بینی‌تر شود وآن‌ را با قطره‌ چکان‌ یا پوآرهای‌مخصوص‌ تا حدی‌ که‌ می‌توان‌ترشحات‌ داخل‌ بینی‌ کودک‌ را ببیندخارج‌ نماید. مادران‌ هیچگاه‌ نباید شیرپستان‌ خود را داخل‌ بینی‌ نوزاد خودبریزند یا بدوشند چون‌ شیر بصورت‌لایه‌ای‌ مجاری‌ بینی‌ نوزاد را می‌پوشاند. ضمنا محیط بسیار خوبی‌ نیز برای‌ رشدمیکروبهاست‌ و لذا موجب‌ عفونت‌ بینی‌نوزاد می‌گردد.              
  

 آیا سکسکه‌ کردن‌ نوزاد اهمیت‌ دارد؟                                                        
 خیر، سکسکه‌ تحریک‌ عصبی‌ است‌ که‌ سبب‌ انقباض‌ عضله‌ دیافراگم‌ می‌گردد. انقباض‌ دیافراگم‌ خود سبب‌ فرو بردن‌هوا به‌ داخل‌ ریه‌ می‌شود که‌ این‌ فرو بردن‌ ناگهانی‌ هوا بوسیله‌ انقباض‌ اپی‌گلوت‌ متوقف‌ می‌شود و سکسکه ‌بوجود می‌آید.

  

حد متوسط افزایش‌ وزن‌ دردوران‌ شیرخوارگی‌:                                                                     
    صفر تا 3 ماهگی‌ 30 گرم‌ در روز(200گرم‌ در هفته‌)                                         
    4 تا 6 ماهگی‌ 20 گرم‌ در روز (140گرم‌ در هفته‌)                                   
    7 تا 9 ماهگی‌ 15 گرم‌ در روز(105گرم‌ در هفته‌)                               
    10 تا12 ماهگی‌ 10 گرم‌ درروز(70گرم‌ در هفته‌)                           

در شش‌ ماه‌ اول‌ تولد افزایش‌ وزن‌ زیاداست‌ و سپس‌ کاهش‌ می‌یابد بعد از سن‌10 ماهگی‌ به‌ صورت‌ طبیعی‌ اشتهای‌کودک‌ کم‌ می‌شود و در نتیجه‌ سرعت‌افزایش‌ وزن‌ او کم‌ خواهد شد.                                                                              

 


[ شنبه 92/1/24 ] [ 4:53 عصر ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

قهوه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

 

قهوه

بر اساس مطالعات جدید که در مجله سرطان سینه به چاپ رسیده است، نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

در این تحقیق که در سوئد انجام شد، شیوه زندگی و مصرف قهوه در بین زنان مبتلا به سرطان سینه و زنان سالم مورد مقایسه قرار گرفت

نتایج نشان داد

شیوع سرطان سینه در زنانی که به طور منظم و روزانه قهوه می نوشند کمتر از زنانی است که بندرت از این نوشیدنی استفاده می کنند

عوامل متعددی بر خطر ابتلا به سرطان سینه تاثیر گذارند، از جمله یائسگی، ورزش، وزن، تحصیلات و سابقه خانوادگی این بیماری

محققان معتقدند که اثر حفاظتی قهوه در سرطان سینه مربوط به فیتواستروژن های موجود در این نوشیدنی است

 


[ سه شنبه 91/11/17 ] [ 1:54 عصر ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

رشد قد کودکان

مسئول انجمن علمی تغذیه با شیر مادر خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مواد افزودنی زیاد در پفک و نوشابه‌گازدار این مواد باعث افزایش آلرژی در کودکان می‌شود به دلیل تغییرات در روده‌ها نیز باعث عدم جذب مواد در بدن کودک می‌شود. به دلیل آنکه این نوع مواد پروتئین کافی ندارند و فقط کالری‌زا هستند در نتیجه وزن کودک افزایش می‌یابد ولی به دلیل نداشتن پروتئین‌ها قد کودک رشد مناسبی پیدا نمی‌کند.
مسئول انجمن علمی تغذیه با شیر مادر با اشاره به اینکه پفک و نوشابه‌های گازدار فقط کالری‌زا بوده و باعث افزایش وزن کودک می‌شود، گفت: این مواد به دلیل نداشتن پروتئین در کوتاهی قد کودکان تأثیر دارد.

به گزارش فارس، فرید ایمانزاده با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب کودکان با مواد غذایی سالم اظهار داشت: تمام غذاهایی که خوردنی هستند ولی ارزش غذایی ندارند مانند پفک و نوشابه‌های گازدار فقط کالری‌زا بوده و از پروتئین مناسبی برخوردار نیستند که می‌توانند در رشد کودکان تأثیر منفی بگذارند.


[ سه شنبه 91/11/17 ] [ 1:52 عصر ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

افسردگی

افسردگی مردان

به گزارش سلامت نیوز کارشناسان به 12 مورد به عنوان نشانه های افسردگی در مردان اشاره می کنند که عبارتند از:

خستگی
در افراد افسرده برخی تغییرات جسمی و عاطفی ایجاد می شود. آنها احساس خستگی می‌کنند و از نظر حرکتی، تکلم و روند تفکر کند می‌شوند. به گفته کارشناسان مردان بیشتر از زنان از احساس خستگی و سایر نشانه های فیزیکی افسردگی به عنوان مهمترین شکایتشان خبر می دهند.


کم خوابی یا خواب زیاد
اختلال در خواب مانند بی خوابی، زود بیدار شدن در صبح یا خواب بیش از حد نشانه های رایج افسردگی هستند. برخی افراد 12 ساعت در روز می‌خوابند و باز هم احساس خستگی و خواب آلودگی دارند و هر دو ساعت یک بار هم بیدار می‌شوند. همانند خستگی مشکلات خواب نیز یکی از مهمترین نشانه‌های افسردگی در مردان است که با پزشکان در میان می گذارند.


شکم درد یا کمر درد
مشکلات سلامت مانند یبوست یا اسهال، دل درد و کمر درد در افراد افسرده رایج است. اما مردان اغلب متوجه نیستند که دردهای مزمن و اختلالات گوارشی کاملاً مرتبط با افسردگی هستند.


کج خلقی
مردان افسرده اغلب دچار کج خلقی و زودرنجی هستند. علاوه بر آن افکار منفی یکی از جوانب رایج افسردگی هستند. مردان از این لحاظ کج خلق به نظر می‌رسند که به طور مداوم افکار منفی در سر دارند.


اختلال در تمرکز
کندی روانی می‌تواند توانایی مردان در تحلیل اطلاعات را کاهش داده و در نتیجه تمرکز بر کار یا سایر کارها را مختل کند. افسردگی فرد را پر از افکار منفی می‌کند و نیروی فکری فرد صرف فکر کردن به دنیای منفی شده و تمرکزش را بر کارها سخت می‌کند. افسردگی و تأثیر آن بر تمرکز مانند درست کار نکردن CPU کامپیوتر است.


عصبانیت و پرخاشگری
برخی مردان افسردگی را با پرخاشگری و عصبانیت و خصومت بروز می دهند. مردی که متوجه شود یک جای کار لنگ می زند ممکن است نیاز داشته باشد تا با اثبات اینکه او هنوز قوی و توانا است این نقص را جبران کند. عصبانیت و پرخاشگری متفاوت از کج خلقی است. عصبانیت یک احساس قوی است. برخی اوقات مردانی که در اثر افسردگی گوشه گیر شده اند زیر فشار دوستان و خانواده برای بازگشت به جامعه عصبانی و پرخاشگر می شوند.


استرس
مردان بیش از زنان هنگام افسردگی از داشتن استرس خبر می دهند نه به این دلیل که استرس آنها بیشتر است بلکه به خاطر اینکه اعلام این موضوع برای آنها از نظر اجتماعی پذیرفته شده تر است. استرس و افسردگی همچنین می توانند علت و معلول یکدیگر باشند. تحقیقات نشان می‌دهد استرس طولانی مدت می‌تواند به تغییراتی در بدن و مغز منجر شود که می‌تواند به افسردگی بینجامد.


تشویش و اضطراب
تحقیقات نشان دهنده ارتباط قوی میان تشویش و اضطراب و افسردگی هستند. تشویش و اضطراب ممکن است در زنان نمود بیشتری داشته باشد اما برای مردان صحبت کردن در مورد آن راحت تر از زنان است. مردان ممکن است در مورد نگرانیشان در مورد از دست دادن شغل و سخت شدن تأمین نیازهای خود و خانواده شان صحبت کنند.


سوء مصرف مواد
سوء مصرف  متناوب مواد همراه با افسردگی است. تحقیقات نشان داده که افراد الکلی تقریباً دو برابر سایرین با افسردگی شدید روبه‌رو می‌شوند. این اتفاق برای مردان و زنان می‌افتد اما استفاده از مواد مخدر یا الکل برای پنهان کردن احساسات نامطلوب تاکتیکی است که بسیاری از مردان به جای دریافت مراقبت های بهداشتی به آن روی می آورند.


ناتوانی جنسی
افسردگی دلیلی برای از دست رفتن تمایلات و بروز اختلالات جنسی است و مشکلی است که مردان معمولاً علاقه ای به گزارش آن ندارند. این مشکلات می‌توانند از افسردگی ناشی شده و حتی آن را تشدید کنند. با این حال این مشکلات می‌تواند نتیجه سایر شرایط بهداشتی مانند داروهای ضد افسردگی نیز باشد.


تردید و دو دلی
برخی افراد به طور عادی در تصمیم گیری های مشکل داشته و دو دل هستند. اما اگر این حالتی تازه برای یک فرد باشد نگران کننده است. تصمیم گیری هم یک روند تحلیل اطلاعات است و افسردگی توانایی تصمیم گیری را کاهش می دهد.


فکر خودکشی
زنان بیشتر از مردان دست به خودکشی می‌زنند اما احتمال مرگ مردان اگر به خودکشی دست بزنند 4 برابر بیشتر از زنان است. یکی از دلایل این است که شیوه های خودکشی مردان مرگبارتر است. آنها بیشتر از سلاح گرم استفاده کرده و در اولین خودکشی موفق می‌شوند. مردان مسن تر احتمال خودکشی بیشتری دارند و پزشکان ممکن است متوجه علایم افسردگی در این گروه نشوند. در واقع بیش از 70 درصد قربانیان خودکشی در یک ماه قبل از خودکشی به روانشناس خود مراجعه کرده بودند.


[ یکشنبه 91/11/15 ] [ 2:12 عصر ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]


نشانه های بارداری

برخی از زنان از همان لحظه انعقاد نطفه به حامـله بـودن خود پی میـبـرند. برای بقیه ممکن است بعد از پنج تست مثبت حاملگی یـا ظـهور یـک سـری عـلائـم ایـن اطـمینان حاصل گردد.
امیدواریم ایـن لـسیـت کـه شـامـل متـداولترین نشانه های حاملگی می بـاشـد، پاسخ سؤال شما را بدهد.
بخاطر داشته باشید که همه زنان با هم تفاوت داشـتـه و در نتیجه ممکن است هیچ یک (یا برخی) از این علائــم را تجربه نکنند
- درد سینه
هنگام حاملگی تقریبا سه هفته بعد از عمل لقاح متوجه درد در سینه و نوک سینه خود می شـوید (وقتـی قاعدگی حدود یک هفته دیر می گردد). همچنین ممکن است متورم شوند -- همانند نزدیک شدن به زمان قاعدگی.
2- لک دیدن خفیف یا گرفتگی عضلات شکم
اگر باردار باشید، لکه های خفیف صورتی رنگ در زمان تشکیل جنین می تـوانـد نمایان گردد --وقتی که جنین در داخل پوشش رحم قرار میگیرد. این تقریبا هشت تا ده روز بعد از تخمک گذاری روی می دهد، کمی زودتر از رسیدن موعد قاعـدگی. مـعـمولا می توان خونریزی ناشی از تشکیل جنین را از قاعدگی معمولی تشخیص داد: اگر کمی زود تر از زمان مورد انتظار رخ دهد، اگر خفیف و اندک و به صـورت لـک باشد، مایل به رنگ صورتی بـاشد (نه قرمز و غلیظ همانند قاعدگی معمولی) و از الگوی یک قاعدگی نـرمـال پـیـروی نکند(خفیف، به تدریج شدید و سپس دوباره خفیف). گرفتگی عضلات شکم نیز میتواند در مراحل آغازین بارداری شایع باشد. وقتی که رحم حالت متوسط خود را بدست آورده و در سه ماهه دوم توسط استخوان لگن خاصره بهتر نگهداری می شـود، بـدن هـمـانند زمان قاعدگی مستعد گرفتگی و درد عضلات شکم میگردد.
3- تیره شدن دور نوک سینه
در دوران اولیه حاملگی -- نزدیک زمان قاعدگی -- ممکن است دور نوک سیـنـه (بخـش تـیره تری که نوک سینه را احاطه کرده) تیره تر و قطور تر گردد. گفته می شـود کـه رنــگ تـیره تر دور نوک سینه به نوزاد در یافتن نوک سینه بـرای شـیـر خـوردن کـمـک مـی کـنـد. همچنین ممکن است رگهای سینه نمایانتر شده و برامدگی های کـوچکی که در اطراف نوک سینه قرار دارند بزرگتر شده و تعدادشـــان افزایش یابد -- بطور متوسط بین 4 تا 28 عدد به ازای هر سینه.
4- خستگی مفرط
در صـورت حـامـلـگی، یکی از شایع ترین علائم در هشت تا ده هـفـتـه اول خسـتـگی و فرسودگی می بـاشد. وقتـی باردار میشوید، بدن شما دچار یک سری تغییرات متابولیک مهم می گـردد. تمامی بخشهای بدن باید خود را برای فرایند رشد یک کودک آماده کنند. برای اغلب زنان، خستگی بعد از هفته دوازدهم بارداری از بین میرود.
5- حالت تهوع و استفراغ
اگر باردار باشـید، مـمـکن اسـت خـیـلی سـریع -- یـک هفـته بعد از عمل لقاح -- متوجه حالت تهوع و ناخوشی صبحگاهی گردید. حالت تهوع میتواند هر زمانی اتفاق بیفتد -- روز یا شب.
6- ادرار مکرر
زمانیکه قاعدگی به مدت یک تا دو هفته به تاخیر می افتد، ممکن است مـتـوجـه شویـد که بیشتر از حد معمول ادرار میـکنیــد. این به آن دلیل است که کودک در حال رشد درون رحم، به مثانه شما فشار وارد می آورد.
7- یبوست
ممکن است در روزهای اولیه بارداری متوجه تغیر در اجابت مزاج خـود گردید. هورمونهای اضافی تولید شده در حین حاملگی، باعث میگردد روده کارایی خود را از دست بدهد.
8- افزایش دمای طبیعی بدن
اگر دمای طبیعی بدن حتی بعد از سپری شدن زمان مقرر قاعدگی بالا ماند و به مـیزان قبل از تخمک گذاری تقلیل نیافت، احتمال حاملگی بسیار افزایش می باید. هنگامی که شما حامله میشوید، تخمک در لوله های رحم (محل رشد جنین) بارور میـگردد. در ایـن هنگام است که بدن شما نهـــایتا میتواند تشخصی دهد که شما حامله هستید. وقتی هورمون
hCG  ترشح می شـود، زنـان مـعـمولا بـرای بـار سـوم یـک افـزایش دما احساس میکنند که به اندازه تغییر دمای اولیه نیست، اما در خلال یک هفته تا 12 روز بعد از اولین افزایش دمای مربوط به تخمک گذاری میتوان آن را مشاهده نمود.
9- قطع قاعدگی این میتواند اولین نشانه حاملگی بشمار آید بـخصوص اگر روال قاعدگی شما بـصـورتـی منظم بوده باشد. این نشانه بـه همـراه نشـانـه های مثـبـت دیـگر مـمکن است بارداری شما را به اثبات برساند.
10- تست حاملگی مثبت

اگر قاعدگی شما حداقل یک روز دیر شد، و آماده اید کـه حـقـیقت را بدانید، ممکن است بـخواهـید یک تست حاملگی خانگی را انجام دهید. تست حامـلگـی ادرار می تـوانـد در فاصله 10 تا 14 روز بعد از عـمـل لقـاح دقــیق عمل نماید. اگر نمیتوانید تا موعد قاعدگی صبر کنید، تست حاملگی خونی می تـواند در فاصله 8 تا 10 روز بعد از عمل لقاح دقیق عمل نماید. بخاطر داشته باشید که تسـت هـای حـاملـگی (حتـی تسـت خـونـی) 100 درصد بدون خطا و اشتباه نیـستـند. اگـر نتـیـجـه تـست شـما مـنفی بـود و باز احساس حاملگی نمودید، یک هفته بعد تست را تکرار کرده و با پزشک خود درمیان بگذارید
.


[ سه شنبه 90/12/9 ] [ 12:57 عصر ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

تب چیست؟

تب در واقع افزایش دمای طبیعی بدن است که حاکی از شرایط ناسالم بدن و یکی از عوارض بالینی بعضی بیماری هاست.هر گونه افزایش دمای مقعدی بالاتر از 8/37 درجه سانتی گراد می تواند به منزله مرحله ای اولیه از شروع تب باشد. تب بالا، زمانی رخ می دهد که میزان این افزایش دما به بیش از 39 درجه برسد که معمولا ناشی از عفونت یا التهاب درونی است.

هنگام تب چه کنیم؟

وقتی یکی از نزدیکان تب میکند ، در صورتی که درجه خیلی بالا نباشد می توانید چند کار ساده انجام دهید تا جلوی پیشرفت آن را بگیرید:

1.      لباسهای اضافی بیمار را در آورید.

2.      روی بیمار پتوی اضافه نیندازید.

3.      مطمئن شوید هوای محیط متعادل باشد.(نه خیلی گرم و نه خیلی سرد)

4.      مقدار زیادی مایعات به او بدهید.آب و آب میوه انتخاب های خوبی هستند.

5.      برای غذا ازسوپ ها و غذا های آبکی و نرم استفاده کنید.سوپ ها هم مغذی هستند و هم به علت هضم راحت انرژی کمتری از بیمار می گیرند.

6.      روی پیشانی بیمار از دستمال خنک استفاده کنید. استحمام با آب ولرم هم کمک خوبی است.

 

 

تب همیشه با نشانه هایی همراه است که به اختصار عبارتند از:

تعریق و لرز، سر درد، درد عضلانی و ضعف عمومی بدن، خشکی دهان و کم شدن آب بدن، کاهش اشتها، گیجی، حساسیت، کج خلقی و در درجه های بالا : توهم و تشنج

منبع: آینده روشن

 


[ چهارشنبه 90/10/28 ] [ 3:40 عصر ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

نا باروری مردان

lk

ناباروری عدم بارداری پس  از یک سال مقاربت منظم بدون استفاده از روشهای جلوگیری از بارداری تعریف می گردد. ناباروری به معنای این نیست که هرگز فرزنددار نمی شوید ، و درکسانی که تجربهفرزنددارشدن را نیز داشته اند ممکن است اتفاق بیفتد. به هر حال آمارها نشان می دهددر 50 سال اخیر تا 30 درصد بر میزان بروز ناباروری افزوده شده است.
حدود 90 درصد موارد دچار کمبود تعداد اسپرم ، ناشی از تولید ناقص ونامناسب سلولهای جنسی می باشدو از سوی دیگر ارتباط مستقیمی بین تعداد اسپرمدر هر انزال و باروری وجود دارد. علیرغم وجود علل پاتولوژیک ایجادکننده ناباروری درمردان مثل واریکوسل(واریس عروق بیضه) ، نهان بیضگی ، سندرم کلاین فلتر، بیماریهایمادرزادی مجرای خروج مایع منی ، برخی بیماریهای ویروسی و باکتریایی پروستات ، مجرایادرار و کیسه اسپرم مثل سوزاک و کلامیدیا و ... ،برخیاز علل افت توانایی تولیدمثل مردان مرتبط با نحوه زندگی مردان است که در این مقالهبه بیان این علل می پردازیم.

در صورت وجودهر یک از موارد زیر در نحوه زندگی خود ،حتما از مشاور و پزشک خود در ارتباط با کنترلاین موارد کمک بخواهید:

 عاداتغذایی نامناسب :
مردانی که از عادات
غذایی مناسبی برخوردار نیستند ، مواد مغذی لازم برای متابولیسم و تولیدمثل را جذبنمی نمایند. با توجه به اینکه ویتامینهای A ، E، B ،C ، موادمعدنی مثل سلنیوم ، روی ، کروم ، منیزیم و منگنز،واسیدهای چرب و آمینواسیدها نقش بارز و مؤثری در قدرت باروری مردان دارند . پس بامصرف مواد غذایی آلی ، میوه و سبزیجات تازه ،حبوباتی از قبیل سویا ، خشکبار از جملهگردو و فندق ،برگه خشک شده میوه ها که غنی از آهن و ویتامین A هستند و روغن هایحاوی اُمگا 3 در بهبود کیفیت سلولهای جنسی و قدرت باروری خود قدمی مؤثربردارید.


[ پنج شنبه 90/10/22 ] [ 10:40 صبح ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

وزن بالا:
وزن بالا در تعداد اسپرمبسیار مؤثر است.تحقیقات نشان داده در مردان با وزن بیش از حد استاندارد تولیدهورمون تستوسترون 26 درصد کمتر از مردان با توده بدنی نرمال بوده است که به دنبالآن تولید مقادیر مناسب اسپرمهای با تحرک بالا به مخاطره خواهدافتاد.

مصرف الکل :
به دلیل ایجاد اختلال درترشح هورمون تستوسترون و افزایش سرعت تبدیل تستوسترون به استروژن ، کاهش تعداد وتحرک اسپرم و همچنین ناتوانی جنسی را به دنبال خواهد داشت.
مصرف سیگار و مواد مخدر :
در ارتباط با مضرات اینمواد بسیار شنیده ایم و بهتر است بدانیم که ترکیبات نیکوتین دار حتی بر توانایینفوذ اسپرم به داخل تخمک نیز تأثیر میگذارد و این نکته بس که اگر مردی مصرف موادمخدر، کوکائین و سیگار را کنار بگذارد و در طی این مدت از مواد غذایی حاوی آنتیاکسیدانها مثل سیر،فلفل قرمز،توت سیاه،کلم و مواد غذایی حاوی ویتامین ث و روی مثلگوجه فرنگی، حبوبات، گردو، فندق ،پسته و ... برای حذف رادیکالهای آزاد حاصل از مصرفمواد مخدر و سیگار استفاده کند پس از حداکثر 3 تا 4 ماه با انجام آزمایش آنالیزاسپرم شاهد تغییر مثبتی در تحرک و شکل اسپرم ها خواهد بود.
مصرف برخیداروها:
مصرف پنی سیلین وتتراسیکلین در طولانی مدت بلوغ اسپرم را دچار اختلال می کنند . داروهایی مثل فنیتوئین ،سولفاسالازین و نیتروفورانتین تحرک اسپرم را در طولانی مدت کاهش میدهند.
تماسمداوم با سموم
حشره کشها و سمومارگانوفسفره ، فلزات سنگین ،استروژن موجود در ظروف پلاستیکی ، سرب ، مواجهه با اشعهایکس ، ممکن است تا میزان بسیار بالایی بر کیفیت سلولهای جنسی و تولید آنها اثرگذارباشد.
درجه حرارت بالا :
درجه حرارت مناسب برایایجاد عملکرد مناسب در اسپرم حدود 32 درجه سانتیگراد است. رانندگی و یا نشستنطولانی مدت ، کار در محیطهای با گرمای مداوم ،حمام بسیارگرم ،سونا،استفاده ازشلوارها ولباسهای زیر تنگ و محکم ، ورزشهای بسیار سنگین می توانند میزان درجه حرارتسیستم تناسلی خارجی مردان را بالا برند و به نوعی مراحل بلوغ اسپرم،کیفیت و میزانتولید اسپرم را دچار اختلال کنند .
استرس :
وجود استرس مداوم در فرد
باعث ترشح برخی هورمونهای میگردد که در طولانی مدت عدم تعادل هورمونی و اختلال در تولید اسپرم را به دنبال خواهدداشت ، ورزش مفرط نیز می تواند از علل ایجاد عدم تعادل هورمونی و به دنبال آن اختلال در تولید اسپرم باشد . ازطرفی از آنجایی که حجم زیادی از خون در زمان بروز استرس به ارگانهای حیاتی بدن انتقال پیدا میکند، بافت بیضه در این مواقع دچار کم خونی و به دنبال آن اختلال در رشد سلولی و بلوغ اسپرم ها میگردد. لذا برای کنترل شرایط استرس زا نرمش سبک روزانه ، تمرینات تنفس عمیق و روشهای آرامسازی را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید.



[ پنج شنبه 90/10/22 ] [ 10:37 صبح ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]

  

5 ماده اصلی برای سلامت زنان

غذاهای گیاهی

بشقاب خود را همیشه از میوه و سبزیجات برگ سبز پر کنید.
برای اینکه در طول روز احساس گرسنگی نکنید از غذاهای فیبر دار مانند انواع حبوبات، غلات و دانه ها استفاده کرده و سعی کنید غذاهای فرآوری شده را کمتر در برنامه روزانه قرار دهید.

 

کلسیم

خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، لذا جذب میزان کافی کلسیم برای حفظ سلامتی شما بسیار مهم است.
منابع حیوانی کلسیم شامل شیر و مشتقات آن و منابع گیاهی کلسیم شامل حبوبات، کلم برکلی، کلم پیچ و سبزیجات می شود. 

استفاده ی کمتر از پروتئین

مصرف زیاد پروتئین حیوانی برای زنان بسیار خطرناک است. استفاده بیش ازحد آن سسب کاهش کلسیم میشود و در طولانی مدت باعث کاهش تراکم استخوان خواهد شد.

 

مصرف آهن

بسیاری از زنان به اندازه ی کافی آهن مصرف نمی کنند. مهم تر اینکه زنان بسیاری از مواد معدنی مهم را در زمان قاعدگی از دست می دهند، بنابراین با خوردن غذاهایی سرشار از آهن مانند عدس، اسفناج ، بادام، غلات وحبوبات آهن دار میتوانید جذب آهن در بدن خود را تقویت کنید. 

کاهش مصرف کافئین

مصرف کافئین در سطوح هورمونی تداخل ایجاد کرده و کمبود کلسیم را در بدن تشدید می کند. سعی کنید مصرف کافئین را به یک فنجان در روز محدود کنید.                                                                                       

                                                                   منبع: روزنامه ایران

fghggh

edr


[ جمعه 89/2/17 ] [ 12:10 عصر ] [ فرزانه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.


امکانات وب


بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 229276